Content på din hemsida

Välgjord content på din hemsida är nog det bästa du kan ha. Bra innehåll är ett utmärkt sätt att få in och behålla läsaren på sajten. Det ger det även en indikation om att du är kunnig i din bransch och tar ansvar för att innehållet är korrekt och läsvärt.

Konvertering av besökare

Den största utmaningen innehållsskapare ställs inför är att få besökaren att bli kund. Det är inte alls säkert att det är något fel på ditt innehåll bara för att konverteringsgraden inte skjuter i höjden så snart du publicerat ett inlägg. Det tar tid, man brukar säga att i genomsnitt krävs det 5 kontakttillfällen för att bestämma sig för ett köp.

A.I.D.A (s)

I köpprocessen brukar man tala om AIDA (attention, Interest, Desire, Action). Kortfattat beskriver det vad man omedvetet går igenom innan man köper något som inte är av ringa värde.

Attention: Bra bilder, filmer och annonser är ofta det första steget i köpprocessen, något som gör mottagaren intresserad.
Interest: Jovisst, nu är man intresserad och börjar kolla runt på lämpliga leverantörer.
Desire: Man lär sig mer och skapar sig ett behov genom att föreställa sig att äga varan eller tjänsten.
Action: det faktiska köpet, bokningen eller beställningen.

Hur gör man det då?

Förutsatt att innehållet på hemsidan intresserar din målgrupp så är det inte så besvärligt. Ta oss på kvillefoto som exempel, vi erbjuder fotografering och har som ambition med vårt innehåll att besökaren ska gå från intresse till att faktiskt boka en session med oss.
Om vi till exempel vänder oss till småbarnsföräldrar och erbjuder barnfotografering så bör givetvis innehållet bestå till stor del av bilder.
Men bra tips om hur man gör för att ta bättre bilder själv är ofta uppskattad läsning och ett bra sätt att öka konverteringsgraden.

 

Om man säljer prylar

För producerande företag så är snygga produktbilder är ett bra sätt att öka konverteringsgraden. 

Om man till exempel säljer hårborstar så är produktbilder ett måste. Det har man oftast tillgång till men även bilder som visar när produkten används bör tas med.

 

Om du vill komma igång med berättandet på din egen sajt men inte har tid så hjälper vi gärna till. Hör av dig till oss för ett förutsättningslöst samtal om content på din hemsida.