Analog fotografering för nybörjare

Analog fotografering har kommit tillbaka storstilat, har du bestämt dig för att prova?
Jättekul, det är både utvecklande och positivt på många plan.
Det är dock några saker du bör känna till för att du inte ska besviken på dina bilder, alternativt inte få några bilder alls på första rullen. Häng med så ska jag förklara och förenkla det fundamentala.

Film

Analoga kameror laddar man med film, film finns i olika format och olika långa och med varierande ljuskänslighet. Det vanligaste formatet är 135-film, den finns med 24 eller 36 bilder.

När filmen laddats i kameran ska den exponeras, det betyder att ljus ska träffa filmen. När ljuset träffar filmen blir den exponerad, (I detta ögonblick blir bilden till), när alla bilder är tagna så ska filmen framkallas.

Negativet

När filmen varit på framkallning så får du tillbaka negativen och kopiorna. Negativ är en tunn plastfilm som visar en felvänd och inverterad bild av det du fotograferat.
När sedan filmen läggs på ett fotopapper och belyses igenom så framstår en rättvänd bild på papperet. Detta är din slutprodukt, ditt fotografi eller som det egentligen heter, din kopia. Just för att den kopieras från negativet till papperet.

Iso, Asa, Din

Filmens ljuskänslighet mäts i olika skalor och kan vara förvillande men det är det inte.
Iso och Asa är samma sak, bara olika namn. Din är en äldre skala men den anges också på filmförpackningen 100 asa/21 Din.
Filmen har olika känslighet för ljus, normalkänsligheten är 200 asa men det finns film från 25 asa ända upp till 3200 asa. Med ljuskänsligare film kan du fotografera i mörkare förhållanden. Ljuskänsligheten har dock ett pris, kornet, alltså punkterna som bilden är uppbyggd av är större i ljuskänsligare film. En film med mindre korn upplevs skarpare, det kan jämföras med pixelstorlek i en digital bild
Ett grövre korn kan dock tillföra värden till bilden, ett grovt korn kan bidra stämningen i bilden. Kom ihåg att det är du som bestämmer vad som är snyggt.
om du gillar korniga bilder, använd film från 400 asa och uppåt om inte, håll dig runt 100 asa, men kom ihåg att det behövs mer ljus för 100 asa än för 400.

 

Allt hänger ihop

För att få en korrekt exponerad bild krävs att slutartiden (tiden som filmen exponeras för ljus) är lagom lång i förhållande till bländaren (Storleken på ljusinsläppet). Detta är baserat på hur ljuskänslig filmen är. En fördubbling av Iso från 200 till 400 i samma fotograferingssituation innebär ett att man måste minska ljusöppningen med ett bländarsteg eller öka ett slutarsteg. 

Låter det som rappakalja?

En viss mängd ljus ska träffa negativet för att få en korrekt exponering. Det kan man reglera genom att öka eller minska tiden som filmen exponeras för ljus eller för att öka eller minska storleken på ljusinsläppet genom objektivet (bländaren)

Ljusmätaren talar om vilken slutartid och bländare som ger korrekt exponering. Om en 60 dels sekund slutartid och bländare 4 ger korrekt exponering så ger även en 125 dels sekunds slutartid och bländare 2,8 korrekt exponering. De olika alternativen för korrekt exponering förändrar dock skärpedjupet i bilden.

En stor bländaröppning, 1,8 eller 2,8 ger ett kort skärpedjup, lämpligt för porträtt. En liten bländaröppning, 16 eller 22 ger lång djupskärpa, lämpligt för landskap, street eller arkitektur.

 

 Olika typer av film

tri-x 400
Tri-X 400 ger ett grovt korn

Kodak Tri-X 400 asa är en klassisk svartvit film, den har ett ganska grovt korn men som sagt så tillför kornet en viss kvalité till bilden. Den är dessutom väldigt förlåtande mot felexponeringar. Kornet är framträdande men det är ingen nackdel, det blir snyggt. (tycker jag) Bilden ovan är på dottern, fotograferad med Tri-x och en gammal Pentax sv från 1965. Objektivet är ett SMC 55mm Takumar/1,8.
Kameran har ingen ljusmätare men Tri-X är som sagt förlåtande så man kan med lite erfarenhet uppskatta exponeringen, och om man gör en felbedömning så blir det oftast helt ok ända.

 

 

Ilford PanF 50 asa är en väldigt finkornig film

Nästa bild är samma dotter, denna gången är filmen en Ilford 50 asa.
Den är märkbart finkornigare och passar till att dra upp till rejäla förstoringar utan att kornet blir påtagligt. Vilken av dessa bilder man gillar bäst beror ju inte. bara på typ av film, det är ju också tycke och smak. Denna är tagen med en Nikon F3 och ett 28mm/2,8 objektiv. Det ganska stor skillnad på dessa två bilder, utsnittet på bilden och kornet är det som tydligast skiljer dem åt. 

 

Kamera och objektiv

Vi kan fortsätta använda dessa två bilder som referens till hur bilderna blir med olika typer av objektiv. Kameran spelar mindre roll, den har bara som uppgift att öppna och sluta sig för att exponera filmen, bildens egenskaper är det objektivet och filmen som ger.

 

Brännvidd

Den första bilden är fotograferad med ett 55 mm objektiv och den andra med ett 28 mm. 55 är ett kort teleobjektiv medan 28 är vidvinkel.
55mm lämpar sig väldigt väl för porträtt, man är på lagom avstånd från modellen (cirka 1,5m.)

På den andra bilden är jag väldigt nära, kanske bara 35 cm ifrån. Den lämpar sig egentligen bättre för street och landskap men det kan ändå bli bra för porträtt om modellen är ok med att man är så nära.

 

Kompaktkameror

Det är ofta lättare att börja sin bana som analog fotograf med en så kallad  ”point & shoot”
Systemkameror kräver oftast lite mer av fotografen så varför inte börja med något enklare.
De stora fördelarna  med kompaktkameror är att de tar liten plats och får därför alltid följa med. 
Det går väldigt snabbt att fotografera eftersom man inte behöver göra några inställningar.
Med en systemkamera kan ögonblicket vara förbi när man gjort de nödvändiga inställningarna.
Många kompaktkameror (de flesta) har dessutom autofokus, vilket innebär att kameran själv ställer in skärpan.
Så om du ska köpa en kompaktkamera, se till att den har autofokus.

 

Engångskameror

Vill vi helst inte sälja, det är ju inte så bra att något tillverkas för att kasseras efter en enda användning.
Tur att det finns flergångskameror.
Som namnet antyder, en enkel plastkamera som man kan använda flera gånger, det är ingen solid konstruktion direkt så man får räkna med att kameran inte håller till jättemånga  rullar, men det är ändå bättre än bara en. En- eller flergångskameror har inte autofokus, de har istället fixfokus.
Det innebär att skärpan är förinställd mellan 1,5 meter till ”oändlighet”
Så i teorin blir allt som är längre bort än 1,5 meter skarpt.
Det är en sanning med modifikation för det kräver väldigt mycket ljus.
En solig dag på stranden eller i skidbacken är perfekt för en kamera med fixfokus, då har mar rätt förutsättningar för att fixfokuskameran ska leverera bra bilder. En mulen dag i november däremot, eller på kvällen, tidig morgon eller liknande, ja då räcker inte en sån här kamera till.
Det blir tråkiga bilder, oskarpa och underexponerade.

 

Vad ska man välja

Om man är intresserad av att lära sig mer om fotografering, få förståelse för hur allt hänger ihop, ja då ska man definitivt satsa på en systemkamera med utbytbart objektiv och manuella inställningsmöjligheter.
Den kräver att man sätter sig in i hur allt fungerar men många modeller går ändå att köra i princip helautomatiskt med autofokus och automatisk inställning av exponeringen.
Köp en sån här om du är intresserad av fotografering.

Analog kamera
Systemkamera med utbytbart objektiv och manuella inställningar

 

Om du däremot enbart är ute efter att få schyssta bilder med lite vintage utseende och inte bryr dig om slutartid och bländaröppning. Då ska du köpa en kompaktkamera med autofokus och inbyggd blixt. Den har ett ljusstarkt objektiv som kommer att ge bra bilder och den är lätt att förstå.

analog kamera
Ricoh AF 35, en trevlig kompaktkamera med ljusstarkt objektiv och inbyggd blixt

 

Upplättningsblixt

En av de absolut största fördelarna är den inbyggda blixten.
Den kan man med fördel använda som upplättningsblixt.
En teknik som fotografer använder sig av för att fotografera i motljus.
Till exempel vid porträttfotografering på en strand med solnedgång i bakgrunden.
Med ett avstånd på 2-3 meter till modellen blir det oftast korrekt exponerade bilder.

upplättningsblixt
Bild tagen med upplättningsblixt. Med blossande kinder erkänner jag att bilden är tagen med en digital kompaktkamera, tekniken är dock densamma som med en analog.

 

 

Hoppas något av detta fastnade, om inte, försök igen med en kamera i handen, då är det lättare att förstå. Eller kom in i butiken och känn på en lämplig pjäs så förklarar vi hur det fungerar.

Nästa gång blir det olika brännvidder på objektiv och digitalisering av bilder.

//Lasse@Kvillefoto