Det är inte ute med oss

Så står det i bibeln, men där handlar det om Guds nåd, inte om människans inställning till konsumtion. Ni som håller på de kristna traditionerna får ursäkta, men det är inte längre högre makter vi bör sätta vår tilltro till när det gäller frälsning från ondo. Det är istället Meja och Viggo födda runt 2003 som ska rädda oss från undergång.

Det är juldagen, vi är i stugan i Värmland, långt borta från stan.
Det är vindstilla och tyst, väldigt tyst.
Det enda man hör är ett par korpar som kraxar ibland, lätet ekar mellan skogsåsarna. Inne i stugan sprakar det från vedspisen och radion står på mest hela tiden så där är tystnaden inte lika påtaglig men ute, en vindstilla vinterdag som denna är det löjligt tyst.

Ingen temperaturhöjning här inte

Termometern visar 12 minusgrader men det känns inte så kallt. På eftermiddagen när solen står lågt går jag och sonen ut med våra kameror. Snön knarrar strävt under kängorna och jag inser att vi borde åkt skidor. Inne i skogen bär skaren men ute på fältet går man igenom, det blir jobbigt att ta sig över åkrarna så vi håller oss i skogen, går ner till älven och tar några bilder, går vidare och fortsätter leta efter former i landskapet.

Att världen håller på att förgås av uppvärmning känns avlägset en sån här dag, men enligt en samlad forskarelit så är det precis vad som håller på att hända. Vad som är mindre klart är om vi kan och vill göra något åt det. Hur ska vi kunna ställa om när vi varje år slår nya rekord i konsumtion ?

Vår konsumtion förändras

I år köpte vi julklappar för 23 miljarder kronor, det är ungefär 3300 kronor per person. Hoppet är dock inte helt ute, för något är på väg att hända med vårt sätt att konsumera. Det märks i rapporten om om julhandeln som organisationen Svensk Handel publicerar varje år. Decemberhandeln växer fortfarande men sedan 2016 växer den betydligt långsammare än ekonomin i övrigt, anledningen är förmodligen att hållbarhet blir allt viktigare för oss konsumenter, både på julbordet och i paketen under granen.

Viggo och Meja har blivit tonåringar, de deltar i diskussionerna vid middagsbordet, de har miljöaspekten med sig sedan dagis och de har vässat sina argument. Inköp av onödiga julklappar och frosseri i kött, är på väg att få samma skuldstatus som batterier i komposten eller nöjesåkning med flyget.

Hinner vi ställa om?

Hela 50 procent av oss konsumenter anser nu att hållbarhet bör vägas in när vi handlar.
Hur stor var den siffran 2008? Jag vet inte men jag gissar på 5-10 procent. 
Det innebär att om ytterligare 10 år så är majoriteten av oss konsumenter väldigt noga med att våra inköp ska vara klimatsmarta. Frågan är bara om vi hinner vända skutan i tid.

Billigt blir dyrt

Viggo och Meja symboliserar den första generationen som har växt upp med ekologiskt sortiment, vegetarisk skolmat och hållbarhet på schemat. De har ett nära nog medfött miljöansvar. Viggo och Meja är sista livlinan för vår gemensamma miljö. Vi andra-talister kan ta varandra i hand och konstatera att vi misslyckades. Man behöver dock inte tillhöra generation Z för att inse att den där prylen för 20 spänn som fraktats runt halva jordklotet är dyr på andra sätt.

Hållbara julklappar

De julklappar du köper på Kvillefoto är hållbara, en inramad förstoring till exempel. Det är en jättebra julklapp som fortsätter att leverera glädje och minnen långt efter att robotdammsugaren dragit sin sista suck.

God jul och gott nytt år önskar vi på Kvillefoto